Sligro: Authenticiteit


In mijn blogpost over Connected! organisaties heb ik het over verschillende eigenschappen van een Connected! organisatie. Authenticiteit is er een daarvan. Binnen een organisatie wordt met authenticiteit onder andere bedoeld dat de organisatie eerlijk, geloofwaardig en betrouwbaar overkomt, handelt vanuit een duidelijk streven en open en eerlijk is naar relaties. Met ons meetinstrument hebben we de authenticiteit van Sligro Food Group n.v. onderzocht. Van alle factoren, blijkt authenticiteit de factor te zijn waar Sligro het hoogst op scoort. De percentages per stelling waren als volgt:

De authenticiteit van Sligro Food Group n.v.

Om de authenticiteit van de Sligro te meten hebben we onderstaande stellingen geformuleerd. De organisatie scoort op dit onderdeel 18 uit de 20 punten, wat zorgt voor een eindpercentage van 90%. Dit maakt authenticiteit tevens de factor waar deze organisatie het hoogst op scoort.

  1. De organisatie komt eerlijk en betrouwbaar over. (100%)
  2. De organisatie hecht belang aan de relatie met haar medewerkers. (100%)
  3. De organisatie biedt doorgroeimogelijkheden aan haar personeel. (100%)
  4. De organisatie houdt rekening met persoonlijke situaties en is hier flexibel in. (75%)
  5. De organisatie doet moeite om haar werknemers te motiveren. (75%)

Sligro is in Nederland een grote, bekende organisatie waarvan je de naam regelmatig ergens tegenkomt. Dit draagt samen met het feit dat er genoeg positieve verhalen over de organisatie te vinden zijn, natuurlijk al voor een groot deel bij aan de eerlijke en betrouwbare uitstraling die Sligro heeft. Daarnaast besteed de organisatie veel aandacht aan de manier waarop zij naar buiten treden, op hun website is uitgebreide informatie te vinden over de organisatie zelf, de bedrijfsprocessen, grote klanten… Eigenlijk alles wat je als buitenstaander maar zou willen weten. Medewerkers worden gemotiveerd door ze te betrekken bij de organisatie en door ze cursussen of opleidingen aan te bieden. Wij kregen de indruk o.a. door de website, de informatie en de manier waarop er geschreven wordt op de website, dat Sligro authenticiteit ook hoog in het vaandel heeft staan en dat ze moeite doen om dit na te streven.

Authenticiteit lijkt me ook een van de belangrijkste factoren lijkt om als bedrijf aandacht aan te besteden. De overige factoren zijn natuurlijk ook van groot belang, maar authenticiteit zou je misschien wel kunnen zien als een soort visitekaartje. Een authentieke organisatie komt betrouwbaar en eerlijk over en heeft een warme uitstraling, wat er bij mij voor zou zorgen dat ik sneller voor een dergelijke organisatie zou kiezen dan voor een organisatie met vergelijkbare diensten/producten die dit niet uitstraalt.

Getagged , , , , , , ,

8 thoughts on “Sligro: Authenticiteit

  1. Wilco Jansen schreef:

    Voor mij als Sligro-medewerker heel herkenbaar! Sligro heeft authenticiteit inderdaad hoog in het vaandel. Deze meting is een prettige bevestiging van ons gevoel!

    • Renee Preijde schreef:

      Geweldig om erachter te komen dat u als woordvoerder en hoofd interne/externe communicatie van Sligro op mijn weblog terecht bent gekomen, eerlijk gezegd had ik zelf geen idee dat ik vindbaar was met deze omvang van mijn blog.

      Dat ik dan ook nog zo’n reactie van mag ontvangen, maakt het compleet. Goed om te horen dat de resultaten lijken te kloppen. Op authenticiteit scoorde Sligro het hoogst volgens ons onderzoek(je), maar op de andere factoren werd ook niet slecht gescoord. Hierover volgen nog blogposts.

      Ik zag ook dat u via Twitter een link geplaatst had naar mijn weblog. Bedankt daarvoor, dit heeft er voor gezorgd dat er weer wat nieuwe mensen op mijn weblog terecht zijn gekomen. Leuk!

  2. Cinte schreef:

    Als medewerker van Sligro Food Group stel ik mezelf deze vraag iedere dag: hoe communiceren we dit nu op een ‘typisch Sligro’ manier? Zonder poespas, maar gewoon zoals we het echt vinden en voelen. Deze resultaten uit jouw onderzoek bevestigen voor mij dat ik die vraag niet voor niets stel, bedankt!

  3. Voor de authenticiteit van Sligro het best te kunnen uitdrukken, heeft Sligro zelf de jaarlijkse stille kracht prijs bedacht.

  4. Renee Preijde schreef:

    Bedankt voor de positieve reacties! Erg leuk om te lezen, natuurlijk vooral omdat u zelf werkzaam bent bij de Sligro. De uitkomsten van ons onderzoek(je) kloppen in uw ogen dus gelukkig, wat voor ons een bevestiging is dat we op de goede weg zaten.

Geef een reactie op Wilco Jansen Reactie annuleren