Interpersonal

Om deze blogpost te schrijven en voor mezelf weer even op te helderen wat de term interpersonal ook alweer precies inhield, heb ik eerst in the Social Media Bible de hoofdstukken hierover gelezen. Vervolgens wilde ik op internet nog wat aanvullende informatie zoeken, waarbij het me opviel dat er weinig duidelijke, complete pagina’s of artikelen te vinden zijn waarin de term interpersonal uitgelegd werd. Dit heeft mij extra gemotiveerd om deze blogpost te schrijven en een hopelijk zo goed mogelijke uitleg te geven van deze manier van communiceren. Dus mocht je na het lezen van deze post nog iets missen, of graag iets aangevuld zien… Dan zie ik dat heel graag terug in een reactie zodat ik mijn post zo compleet mogelijk kan maken.

In the Social Media Bible wordt interpersonal als volgt uitgelegd:

“Interpersonal refers to the many applications and web sites in the social media ecosphere that allow us to communicate live and in real time.” – Lon Safko

Binnen social media zijn er dus veel websites of toepassingen die het mogelijk maken om live en real time te communiceren met anderen. Er worden steeds meer van deze websites en toepassingen geïntroduceerd en ook lijken de mogelijkheden maar te blijven groeien naar een einde dat nog lang niet in zicht is. Gelukkig. Want voor veel bedrijven, maar ook persoonlijk gebruik, zijn sommige van deze websites en toepassingen een goede vervanging voor manieren van communiceren die normaal veel geld kosten. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Skype, een toepassing die het mogelijk maakt via je internetverbinding te (video)bellen naar andere Skypegebruikers over de hele wereld. Ook zijn er toepassingen die het mogelijk maken online vergaderingen of andere business-ontmoetingen te faciliteren. Dit scheelt bedrijven soms enorme kosten die ze anders kwijt waren aan het regelen van een fysieke ontmoeting tussen eén of meerdere mensen.

One-to-one of juist many-to-many?

Real time communiceren via dergelijke toepassingen kan op verschillende manieren: one-to-one, one-to-many, many-to-one of many-to-many. Ieder van deze termen linkt door naar een aparte blogpost waarin een een uitgebreide omschrijving en voorbeelden van bijbehorende tools te vinden zijn. Om daarnaast een korte, snelle uitleg te kunnen geven heb ik de volgende afbeelding gemaakt:

Interpersonal

De toekomst van interpersonal in het bedrijfsleven

Zoals ik al eerder zei, denk ik dat interpersonal nog lang niet aan zijn einde is qua ontwikkelingen en toepassing. Ik denk dat dergelijke tools zeker in het bedrijfsleven nog veel intensiever gebruikt gaan worden en steeds meer fysieke ontmoetingen gaan vervangen. Het bespaart tijd en kosten, wat voor werkgevers natuurlijk erg aantrekkelijk is. Een vergadering of gesprek kan eventueel zelfs van huis uit plaats vinden, zeker nu interpersonal tools technisch steeds beter en sneller worden. Ze zullen de fysieke ontmoetingen nooit helemaal gaan vervangen, wat ook echt nooit zou moeten als je het mij vraagt. Ik denk dat ze vooral ontmoetingen die bijvoorbeeld relatief kort zijn ten opzichte van de reistijd, of diegene die weinig opleveren ten opzichte van de benodigde investering, voor een groot deel zullen gaan vervangen.

Een goed voorbeeld hiervan is het contact dat wij als projectteam hadden met onze opdrachtgever, tijdens het project van vorig semester. We zijn hiervoor bezig geweest met het ontwikkelen van een Alternate Reality Game in Nieuw-Vennep, genaamd “de Flubberbom”. Dit was een erg gaaf project om te doen, maar het kostte enorm veel tijd en organisatie. Er moest veel in Nieuw-Vennep georganiseerd worden, wat voor ons dik twee uur reizen was. Dit betekende dat we een stuk van de organisatie uit handen moesten geven aan een klein projectteam opgericht in Nieuw-Vennep, welke weer aangestuurd werd door onze opdrachtgevers. Om hierover toch regelmatig contact te houden, zonder steeds naar Nieuw-Vennep te hoeven, hebben we veel gebruik gemaakt van Skype. Zowel via de chat van Skype, als via het bellen, als via het videobellen. Dit maakte het mogelijk om toch regelmatig snel en persoonlijk contact te hebben, terwijl het tegelijkertijd enorm veel tijd bespaarde. Zonder Skype of een vergelijkbare tool hadden we waarschijnlijk veel regelmatiger naar Nieuw-Vennep af moeten reizen.

Interpersonal voor persoonlijk gebruik

Dan de ontwikkelingen die interpersonal volgens mij nog door zal gaan maken voor persoonlijk gebruik. Ik denk dat er vooral gezocht zal blijven worden naar tools om huidige communicatie goedkoper, sneller, beter en leuker te maken. Een tool als WhatsApp wordt bijvoorbeeld al super intensief gebruikt, het zou me niets verbazen als hier nog betere en uitgebreidere varianten op gaan komen. Als ik het goed begrepen heb is het binnenkort niet meer mogelijk om een abbonement af te sluiten voor je mobiele telefoon met ongelimiteerd internet erop. Dat maakt WhatsApp al een stuk minder interessant, vooral omdat het niet uit te zetten is. Ik ben benieuwd of er nog een tool komt die gaat inspelen op dit gelimiteerde datalimiet. Of misschien zijn die er al wel, maar ken ik ze nog niet.

Verder zullen de prestaties van de huidige tools steeds meer verbeterd worden natuurlijk en ook zullen hier nog heel wat uitbreidingen in komen. Dit met als uiteindelijke streven: een ontmoeting via websites of tools zo realistisch en leuk mogelijk maken.

Getagged , , , , , , , , , , , ,

One thought on “Interpersonal

  1. Ronald Gerrits schreef:

    He Renee,

    Ik zag je post op Twitter over deze blog en ik dacht die wil ik lezen. Wij hadden namelijk onze presentatie daarover gehouden. Als ik het allemaal zo lees komt het aardig overeen met wat wij allemaal verteld hebben. Ik zie dat je alleen nog maar je one-to-one af hebt en de rest nog niet. Dat is wel jammer. Maar als ze af zijn ga ik ze zeker lezen. Het one-to-many en many-to-one principe vind ik zelf nog erg lastig. Wat is nou eigenlijk het verschil daartussen.

    Het stukje over het ongelimiteerde internet op je mobiele telefoon is al ingegaan. Je kan nog wel ongelimiteerd internet afsluiten, maar dat is momenteel bijna onbetaalbaar. Gellukkig is het versturen van berichten via WhatsApp niet echt een grote MB slurper en daardoor zal dit niet veel van je internet gebruik vergen. Het grote verbruik gaat hem waarschijnlijk zitten in het nieuwe videobellen wat al mogelijk is via je iPhone en straks ook op Android apparaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: